Vinterdæk og tryghed

I starten af november 2016 faldt denne vinters første sne over Danmark.

Nåede man at skifte til vinterdæk i god tid kan man føle sig klædt på til vintervejrets udfordringer. Man skal dog huske på, at et vinterdæk ikke bare er et vinterdæk. Brugte og måske slidte vinterdæk kan gå ud over sikkerheden, fortæller Jesper Sørensen, teknisk chef hos dækproducenten Bridgestone.

Tjek om det brugte vinterdæk er sikkert nok
Vinterdækket skal kunne gribe effektivt fat i både dyb sne og fastkørt is, og det skal kunne bortlede store mængder vand og slud. Her er dækkets mønsterdybde helt afgørende. Man bør derfor sørge for at måle mønsterdybden, før man sætter dækkene fra sidste år på bilen.

Det gør man med en mønsterdybdemåler, hvor man skal mål i hver af de centrale riller og på mindst to punkter i hver rille. Husk at måle alle fire dæk. Har man ikke lige selv en mønsterdybdemåler, kan man køre forbi sit lokale autoværksted

Undersøg også om dækket er slidt uregelmæssigt eller har skæreskader, udrivninger, revner eller buler på dæksiden. Hvis der er skader efter stød eller kørsel på ujævne veje, eller hvis sten eller andre skarpe genstande har sat sig fat i dækket, bør du være ekstra opmærksom. Det kan være svært at gennemskue, om dækket er køreklart, men også her kan man få hjælp på sit værksted.

Hvad siger loven?
Det lovbefalede minimumskrav for mønsterdybde på 1,6 mm svarer til tykkelsen på en tændstik, men  hos Bridgestone anbefaler man en mønsterdybde på mindst 4 mm.

”Under 4 mm har dækket ikke længere egentlige vinteregenskaber og giver dermed falsk tryghed ved kørsel i vintervejr,” siger teknisk chef hos Bridgestone, Jesper Sørensen.

Man bør også skifte til vinterdæk tidligere, end man tror. Ifølge Bridgestone kræver minusgrader nemlig vinterdæk, idet disse ikke kun er designet til kørsel på sne og is, men også er tilpasset de lavere temperaturer om vinteren.

”Vinterdæk klarer sig bedre ved lave temperaturer og sne og is på grund af kombinationen af særlige slidbanemønstre, dybere mønsterdybde og måske vigtigst af alt, gummiblandinger som forbliver bløde selv ved de laveste vintertemperaturer,” forklarer Jesper Sørensen.

I takt med at temperaturen falder, bliver gummiet i almindelige dæk hårdere og mindre fleksibelt, og det påvirker bremseevnen og grebet i sving. Termometeret plejer at snige sig ned mod 0 i begyndelsen af oktober, så det er ikke for tidligt at skifte til vinterdæk, selvom hvis der ikke lige er udsigt til snevejr og isslag.

Nedslidte dæk har længere bremselængde. Kører man eksempelvis på våd vej med 80 km/t og med nye dæk, er bremselængden ca. 26 meter, hvorimod man skal bruge ca. 40 meter for at bremse, hvis man kun har 1,6 mm mønsterdybde på dækkene. Ved højere hastigheder er forskellen endnu større.

Uanset hvad bør man altid køre efter forholdene og tænke sig om.