Audi Q7 3.0 TDI – test

Den er stor som et skib, men kører som en tre tons sportsvogn. Det er umiddelbart redaktionens indtryk efter et par herlige dage i Audis luksusspækkede firehjulstrækker Q7.

Den største i klassen
Audi Q7 er enorm og føles også sådan når man skal parkere, skal vi hilse og sige. Det er faktisk sin sag at få den klemt ind i parkeringsbåsen eller lavtloftede parkeringskældre. Det kræver pludselig en 10 punktsvending at komme ud af det lørdagstravle parkeringshus. Næppe en øvelse som den urutinerede bilist vil finde munter. Redaktionen har efterhånden kørt i mange forskellige biler, men vi havde alligevel god brug for parkeringssensoren, som med lyd berettede om afstanden til forhindringer forude og agter.

Fronten er som en stor hvalfisk – og den er i hvertfald forslugen.

Den stille luksus
Med det samme man åbner døren til den veludstyrede kabine med læder/alcantara sæderne, fornemmer man den høje kvalitet som tyskerne har lagt i denne bil. Det hele virker solidt, og dørene lukker pengeskabsagtigt hårdt. Automatgearet sættes i drive og et forsigtigt tråd på speederen sender os mod motorvejen. Stilheden er imponerende og på mange måder bedre end de fleste personbiler. Med nålen låst fast på 130 km/t på motorvejen, er der stadig intet nævneværdigt vindsus eller unoder over kørslen. Jeg er ikke i tvivl om at bilen kan gøre sig offroad, men den gør sig lige så godt på autobahn. Hvor de fleste Q7-ejere alligevel befinder sig.

Aktiv undervogn
I denne version er bilen udstyret med en aktiv luftaffjedring, som kan indstilles på en række forskellige måder. Umiddelbart skal man presse bilen for at kunne mærke forskel på sport, komfort og automatik indstillingen, men for den krævende bruger er det et stort plus med de mange indstillingsmuligheder.

Selvom den ikke kan svømme er en tur til stranden ikke noget problem.

Motor
Bilen er udstyret med en 3 liters TDI motor som yder hele 233 heste og kaster et voldsomt moment på 500 nm af sig ved blot 1.750 omdrejninger. Havde den basse ligget i en A6, ville den være en sportsvogn, men nu er den altså placeret i en meget tung firehjulstrækker og så udebliver kraftoverskuddet. Motoren klarer opgaverne, men man sidder på intet tidspunkt presset tilbage i sæderne med en følelse af at være i en vild og voldsom bil. Den fåes også med en 4.2 liters benzin V8 på 350 heste og den gør det givetvis bedre. Omvendt skal dieselmotoren roses for at vi nåede 9,3 km/l på 700 kilometers testtur. Det er imponerende. Skal det være helt vildt og overflødigt kan den udstykkes med en V12 TDI på 500 heste.

Plads
Trods bilens længde højde, føles førerpladsen ikke som en stue med loft til kip. Faktisk er kabinen næsten intim når man kører, selvom man sidder langt fra hinanden. For at få oplevelsen af en balsal, skal man stille sæderne helt tilbage og helt ned. Så er der til gengæld benplads og frihøjde til selv de mest hårrejsende frisurer. Men det er formentligt de færreste, der vil bruge denne indstilling, da man så skal have temmeligt lange arme for at nå rattet.

Bagagerummet er også mindre end man skulle tro for så stor en bil. Og den indbyder ikke til at flytte sønnens mountainbike eller køre affald på genbrugsstationen i weekenden. Skal der store ting med, så skal der trailer på.

En tur i skoven er heller ikke at foragte i den sikre firehjulstrækker.

MMI
I modsætning til de udskældte i-Drive fra konkurrenten BMW, har Audis MMI ikke fået de samme torne med i biljournalisternes anmelderroser. Vi kan ærligt skrevet ikke se den store forskel, endskønt MMI måske er en tand mere simpelt at sætte sig ind i. Dermed ikke sagt at der mangler indstillingsmuligheder eller knapper, for kabinen er fyldt med ting man kan trykke eller dreje på. Læs instruktionsbogen først eller regn med et par uger, inden du er fortrolig med samtlige funktioner.

Køreegenskaber
Bilen er stor, og den kan ikke behandles som en gokart. Det siger sig selv. Omvendt spiller bilen med et meget langt stykke af vejen, selvom man går frisk ind i et sving. Nu er det ikke en opførsel, som sømmer sig for hverken redaktionen eller bilen, så man vænner sig hurtigt til at køre tilbagelænet og nyde de sikre og stabile køreegenskaber. Man føler sig meget sikker i denne bil og ikke blot på grund af dens størrelse, hvor man vitterligt kan se ned på de fleste andre i trafikken. Nej, sikkerhedsfornemmelsen kommer lige så meget i kraft af det solide indtryk som bilen giver overalt hvor man retter blikket hen.

Solen kaster sine sidste stråler på den store bil.

Udstyrsorgie
Alt er lækkert i denne bil; lige fra læderrattet over lædersæderne til måden hvorpå handskerummet åbnes med et tryk på en knap. Der er ganske enkelt alt i udstyr i denne bil og man skal lede længe på sin drømmeliste, for at finde mangler.

Lydanlægget er ligeledes i en klasse for sig. Det spiller klart fra start, men kan også være tordnende højt, hvis man ønsker det. En live-version af Eagles klassikeren Hotel California tager sig bedre ud i Q7 end i nogen anden bil vi har testet. Alle instrumenter inklusive stemmer står knivskarpt og samtidig er dynamikken så god, at trommerne kan mærkes i buksebenene. Koncertfornemmelsen er ikke et helt misvisende udtryk at bruge.

Bagagerummet er ualmindeligt lækkert – næsten for fint til håndværkere.

Knapper over det hele
Foruden de mest basale indstillingsmuligheder og eletroniske selvfølgeligheder som fjernbetjent centrallås, el-ruder, fart-pilot, klimaanlæg er bilen udstyret med et utal af elektriske hjælpemidler. Der er en knap som åbner handskerummet, en knap til håndbremsen, volumenknap på både rat og midterkonsol, jogshuttle til MMI anlægget, knapper til sædevarme, navigationsanlægget, el-lås af døre og meget, meget mere. Et elektronisk overflødighedshorn for den kræsne bruger.

Elektronikkens sejr
Med så meget elektronik proppet ind i bilen, vil det for for nogle være en drøm at klikke, dreje og trykke sig gennem det hele og stolt vise det frem for naboerne. For andre vil det være rigeligt at sætte de fleste indstillinger på automatik og lade bilen klare resten. Vi kørte f.eks. i koldt, blæsende regnvejr og dermed risiko for masser af duggede ruder, men vi pillede ikke en eneste gang ved klimaanlægget under turen. Den stod på automatik i hele testperioden og opførte sig eksemplarisk. Ligeledes den aktive undervogn, som også kan passe sig selv ved almindelig kørsel. Det er en intelligent og avanceret bil, som dog alligevel kan køres med almindelige køreevner. Med Audi Q7 oplever man elektronikkens sejr, hvor det hele er en hjælp og ikke en hæmsko for kørslen.

Instrumenter er tydelige, letlæste og udstråler kvalitet – som alle andre Audier.

Konklusion
Ingen tvivl om at Audi har skabt en meget vellykket bil med deres Q7, men den er bestemt ikke alene på det lukrative marked for luksus SUV. Vi nævner i flæng Mercedes ML, BMW X5, Range Rover og Porsche Cayenne, Og er flere i kulisssen. Om man vælger det ene eller det andet, vil i sidste ende være et spørgsmål om temperament og smag. Designmæssigt mener vi at Audi har lavet et hit. Man lægger mærke til en Q7 hvor den kommer frem, men på en positiv måde. Vi havde fornemmelsen af at køre på første klasse hævet over den øvrige trafik og hverdagens små problemer. Til prisen på knap ½ million kroner for gulpladeversionen, kan man med rette tillade sig at forvente noget særligt. Det er er i bund og grund uforskammet dyrt et køretøj til to personer, men det er også uforskammet dejligt.