Suzuki SX4 Sedan

Suzuki laver billige biler. Det er man stolt af og der er da heller ikke mange andre som kan konkurrere med producenten om at lave biler, som på det danske marked kan købes til omkring 115.000 kroner for billigste model. Men hvad sker der når Suzuki laver en bil, som koster tæt på 200.000 og dermed blander sig med konkurrenter som måske er mindre, men som byder på et bedre navn og højere kvalitet? Vi tog en tur i SX4 som netop er kommet i en sedan-udgave for at finde svaret.

SX4 – nu med kuffert
Når man køber en 4-dørs SX4 får man en bil, som først og fremmest er 35 cm længere end 5-dørs udgaven og det giver mulighed for et særdeles rummeligt bagagerum på hele  515 liter. Det betyder at den størrelsesmæssigt forsøger at bide skeer med den større jobbilklasse.

Designet som en Toyota
I vores optik minder SX4 sedan om en ældre Toyota Corolla fra starten af 1990erne og er temmelig konservativt for dagens standard. Det er givet helt bevidst, for f.eks. med Swift og den nye Splash, viser Suzuki, at der kan puttes lidt mere spræl i designet. Bare ikke i en SX4, som henvender sig til den absolut konservative bilkøber.

I kabinen føler man sig hurtigt hjemme, selvom stolene ikke støtter helt så godt, som konkurrenter i klassen. Plastkvaliteten er også ringere end i f.eks. Kias modeller. Dørene er lette og smækker med en plastagtig lyd. Men alting fungerer og det er en bil helt uden dikkedarer.

Når man sidder i førersædet, vil man uværgeligt bemærke den store A-stolpe, som er  temmelig bred og udsynet reddes kun akkurat af en integreret rude. Det er en af ulemperne ved kabinens udformning og et problem som kendes fra mange andre moderne biler.

Komfort
Redaktionens to testkørere bemærkede ikke mindst, at bilen var ualmindeligt letkørt. Gearskiftet fungerede upåklageligt; ikke stramt og lækkert som i en Ford Focus, men hæderligt.

På landevej overrasker bilen med overraskende støjfri kørsel. Også på motorvej kan bilen være med, men til de mange pendlere med et stort dagligt kørselsbehov, vil der være bedre alternativer, omend disse også koster betydeligt mere.

Radioen betjenes let fra rattet, men det høres på lyden, at der er sparet på både anlæg og højttalere. Musik med tung bas, kan ganske enkelt næsten ikke gengives; det mudrer så meget at man foretrækker helt at slukke eller finde en radiokanal uden musik.

Udstyr
Suzuki har traditionelt formået at proppe rimeligt meget udstyr i deres biler, selvom priserne har været lavet. Med SX4 sedan, har man valgt kun at markedsføre en version i Danmark. Det vil sige én motor og ét udstyrsniveau. Hvis man vil have flere valgmuligheder skal man tage den almindelige 5-dørs model eller købe bilen som Van.

I den testede GL-J version får du el-ruder, ratbetjent radio/cd med MP3, fjernbetjent centrallås og ikke mindst aircondition. Sidstnævnte er ganske enkelt et must i 2008, hvis man vil bruge bilen på varme sommerdage og fragte familien komfortabelt afsted. Vi savner egentlig allermest en fartpilot og regnsensor.

Kun benzin
Der findes som nævnt kun én motor i SX4 sedan, men selvom den er benzindrevet og blot er på 1.6 liter, så gør den arbejdet udmærket. Den føles faktisk temmelig kvik, selvom 109 heste og 145 NM ikke kan imponere idag. Her spiller bilens lave vægt på blot 1.240 kilo spiller ind, og det mærkes også på brændsstofforbruget, hvor vi formåede at køre længere på literen end de officielle opgivelser. Suzuki siger selv 14,7 km/l og vi kørte 15,3 km/l hvilket er ganske flot for en benzinbil. To uger forinden havde vi kørt Ford Focus med en 2 liters diesel, som kørte det samme.

Sikkerhedsmæssigt er man godt hjulpet med ABS med BAS (bremseassistent), EBD (Elektronisk Bremsekraft Distribution), TCS (Traction Control System) og ESP  sammen med 6 airbags.

Det er rart når pris og kvalitet følges ad. Jeg kan ikke sige, at 190.000 kroner er billigt for en bil, men i dagens Danmark er det bestemt heller ikke dyrt.

SX4 Sedan har sine naturlige begrænsninger og hverken interiør, sæder eller køreegenskaber giver indtryk af en bil til en halv million. Man kan sagtens pege op og sige at f.eks. en Ford Focus kun koster 40.000 mere for mindste model og at det måske gav mere værdi for pengene. Men sådan kan man blive ved hele tiden og dermed købe dyrere og dyrere biler, indtil man har belånt skorstenen til en Bentley. Her på redaktionen forholder vi os til, at hvis man med et budgetmaksimum på 200.000 kroner leder efter en bil med 500 liter bagagerum, aircondition og plads til en familie på 5, så er SX4 sedan  et udmærket bud.

Det er ikke nogen god bil og det er heller ikke nogen dårlig bil. Det er et gedigent transportmiddel. Og dem er der også behov for i den danske bilpark.