Suzuki SX4 S-Cross

Suzuki SX4 S-Cross er en stor og spændende nyhed i crossover-klassen. Og prisen lyder skarp; lige under 220.000 kroner for billigste model. Skal man have firehjulstræk med skal der lægges 45.000 oveni prisen.

Rummelig
S-Cross er 430 cm lang, og dermed hører den hjemme i den såkaldte mellemklasse, hvor mange af køberne er familier med behov for gode siddepladser og et godt, stort bagagerum. Kabinen i S-Cross er stort anlagt med fem gode sæder, og takket være den lange akselafstand på 260 cm er der rigeligt med benplads på bagsædet. Samtidig har S-Cross et af de største bagagerum i klassen. Hele 430 liter betyder, at der er plads til hele familiens ferieoppakning. Med splitbagsæderne lagt ned, er der et næsten plant lastrum på 1.269 liter.

To motorer
Der bydes i starten på to varianter; en diesel og en benzin. Billigste model er med benzin på 1,6 liter og 120 hk. Den fås både med 5-trins manuel gearkasse eller et trinløst automatgear (CVT).

Med manuel gearkasse er EU-normen 18,5 km/l og 125 gram CO2/km, hvilket udløser en halvårlig ejerafgift på kun 560 kr. Og med CVT-gear er EU-normen 18,2 km/l og ejerafgiften den samme.

Den nyudviklede, kraftige dieselmotor er af commonrail typen og udstyret med VGT (Variable Geometry Turbo) for optimering af moment, forbrug og partikeludledning. Ligesom benzinmotoren yder den 120 hk, men er her koblet sammen med en 6-trins manuel transmission. Med sin højtryksturbolader yder den et solidt moment på hele 320 Nm ved så lavt et omdrejningstal som 1.750 o/m. Sammen med en høj gearing betyder det uanstrengt ferie- og motorvejskørsel. EU-normen er 23,8 km/l og 110 gram CO2/km, hvilket svarer til en halvårlig ejerafgift på 1.380 kr. og priserne i dieselprogrammet begynder ved 252.990 kr.

Højt sikkerhedsniveau
S-Cross’ strukturelle sikkerhed er tilgodeset med et stift og let karrosseri af højstyrkestål. Dertil kommer som standard 7 airbags, antiudskridning (ESP), elektronisk fordeling af bremsekraften (EBD), bremseassistent (BAS) og automatisk dæktrykskontrol (TPMS). S-Cross modellen crash-testes af det uafhængige institut EuroNcap, og resultatet offentliggøres i november, hvor Suzuki-fabrikken forventer de maksimale fem stjerner.

Mange udstyrsversioner
Udstyrsniveauerne hedder GL, GL+, GLS og GLX. Allerede på niveau GL er der f.eks. aircondition, fartpilot med hastighedsbegrænser, el-spejle med varme, fjernbetjent centrallås, Hill-Hold-system samt højde- og længdejusterbart rat. GL-niveauet omfatter også højdejusterbare og opvarmede forsæder, el-betjente sideruder for og bag samt et ratbetjent musikanlæg med fire højttalere, der kan fodres med toner fra radioen, CD-afspilleren eller en ekstern afspiller via USB-indgangen.

For ekstra 20.000 kr. kommer man op på GL+-niveau, hvor der bl.a. er to-zoners klimaanlæg, 16-tommers alufælge og nøglefri adgang med trykknap-start.

GLS-modellen er udstyret med en verdensnyhed i form af et stort el-betjent panorama-soltag med en lysning på hele 100 x 56 cm, så også bagsædepassagererne får fuld fornøjelse af soltaget. Til GLS-udstyret hører desuden 17-tommers alufælge og Bluetooth-funktion i radioen.

GLX-versionen byder tillige på xenon-forlygter, LED-kørelys og parkeringssensor for og bag.

Mulighed for 4WD
Suzuki følger en mangeårig tradition om at tilbyde sine modeller med et både alsidigt og avanceret firehjulstræk. Til S-Cross er der udviklet et nyt 4WD-system ved navn ”AllGrip”. Det er kendetegnet ved lav vægt og har således kun marginal indflydelse på bilens brændstofforbrug. AllGrip-modellerne fås til en merpris på kun 45.000 kr. Systemet er fuldt elektronisk og arbejder sammen med bilens forskellige elektroniske kontrolsystemer. Det sikrer øget fremkommelighed, men også en højere aktiv sikkerhed, da AllGrip samarbejder med udskridningssystemet ESP og den elektriske servostyring for at afværge farlige situationer og hjælpe føreren med at holde den rette kurs. AllGrip kobler selv firehjulstrækket til, når det er nødvendigt, men det kan også indstilles til mere sportslig kørsel eller til kørsel under forhold, hvor der kræves mere fremkommelighed som f.eks. mudder og sne.