Peugeot 308

En uge i gocart. Sådan kan vores første bekendtskab med den splinternye Peuegeot 308 bedst beskrives. Gocart kan lyde negativt, men det skyldes at Peugeot har redesignet køreoplevelsen. Hvis man har set fjernsynsreklamer for bilen, giver det indtryk af, at man har visket tavlen rent og startet helt forfra når det gælder førerpladsen.

Instrumentering er gjort meget mere simpel og rattet er skrumpet temmelig meget. Den “nøgne” instrumentering kunne vi lide med det samme. Betjeningen af bilens funktioner er forenklede takket været et stort display og en trykfølsom skærm. Rattet virkede ved første blik en smule underdimensioneret. Det er lidt som en radiobil i tivoli.

peugeot308

Redaktionen har en forkærlighed for franske biler og har kørt i en lang række af Peugeot modeller gennem tiden; 106, 206, 207, 306, 307, 505, 605 i forskellige motor- og udstyrsvarianter. Sammen med søsterbilerne fra Citroën har Peugeot været kendt for lave komfortable biler – med en passende dosis af sport i form af spændende GTI-versioner. Jeg husker endnu med fryd en Rally version af 106, men det er en helt anden historie.

Tilbage til nutiden og første møde med den splinternye 308. Det er en model, som Peugeot ikke kan tillade sig at tabe på gulvet. Mellemklassen er usandsynligt vigtig og forgængeren 307 har givet den nye en tung arv at løfte.

Vi går en tur rundt om bilen, inden vi sætter os ind. Designet er meget harmonisk og i vores optik bedre end 307, som virkede lidt klodset til sidst. Den nye minder mere om en Toyota Auris med sine lidt firkantede, men dog indbydende linjer. Det er svært at forklare, men visuelt giver den nye 308 indtryk af at være en mere solid bil end forgængeren.

Vi åbner døren til kabinen; og det første man ser er rattet. Ikke fordi det er stort, tværtom. Det er gjort mindre end i andre biler og ligner lidt en radiobil. Det er tykt og lækkert at gribe om, men virker lidt klejnt i sammenligning med andre. Og det sidder langt nede – man sidder næsten med det i skødet. Hmmm, ved stadig ikke helt hvad jeg skal mene om det.

peugeot308b
Designet minder om Toyota Auris.

Koncentrerer mig i stedet om resten af bilen og opdager at den er særdeles letkørt; gearskiftene er lette og det hele spiller fremragende sammen. Det er en bil, som man hurtigt bliver meget glad for at være i. Sæderne er faste og komfortable, musikken spiller rent og støjniveauet er meget lavt.

Peugeot har sammen med Citroen været med at skubbe dieselmotoren ind i den moderne bil i 1990´erne, hvor de var førende på området, både hvad angik forbrug og komfort. De var med til at lære bilisterne at sætte pris på støjsvage, momentstærke motorer, der nippede til dråberne.

peugeot308d
Baglygterne giver bilen karakter.

I dag har stort set alle bilproducenter velfungerende dieselmotorer på programmet og Peugeots fordel er ikke længere åbenlys. Alligevel vil vi fremhæve den testede 1.6 liter motor med 93 heste som en fantastisk harmonisk og velkørende maskine. Der er kun 5 trin i gearkassen, men takket været et  superlangt 5. gear, som gør motorvej til en fornøjelse, mangler man ikke det ekstra gear som konkurrenterne tilbyder.

peugeot308f
Kabinen er lækker, men bagsædet ikke det største.

Officielt siger forbruget 27,8 km/l, men nåede lige akkurat 20,0 km/l i testugen. Det skyldes bl.a. kulde og et lidt atypisk køremønster med meget bytrafik. På længere stræk lå vi tættere på 25 km/l og kører man pænt, er det indenfor rækkevidde.

Der er ro i kabinen ved motorvejsfart og man kan snildt samtale med bagsædepassagerne. Som helst skal være børn eller kortbenede individer. Redaktørens 188 centimeter fandt kun vanskeligt plads deromme, hvis chaufføren også skulle kunne trække vejret.

peugeot308e
Radiobil – på den gode måde.

Efter en uge i bilen er rattet vokset på mig. Ikke at det er blevet større, men ideen om et mindre rat har fæstnet sig i mig. Ikke mindst på snoede landeveje, hvor bilen faktisk spiller overraskende meget op til dans, giver det lille rat mening. Man sidder pludselig med et smil på læben, mens bilen æder sving efter sving. Pludselig er familiebilen rykket lidt længere væk og køreglæden liver oplevelsen et par grader op.

Alt i alt er Peugeot 308 end langt bedre bil end sin forgænger. Den byder på høj komfort, lavt forbrug og fremragende køreegenskaber. Prisen starter ved cirka 200.000 kroner, men løber tæt på 300.000 for den testede model inkl. udstyr. Det gør privatleasing attraktivt og Peugeot har p.t. et tilbud som gør det svært at hamle op med 308;  kr. 2.795/måned for 1.6 HDI med 92 hk og sølle 2.795 i udbetaling. Hvis jeg var Toyota eller VW ville jeg blive nervøs for den nye 308.

 

Tal og teknik
Model: Peugeot 308 1.6 HDI Active
Pris: Kr.244.990,- ekskl. levering og metallak. 
Motortype: 4 cylindre, række
Brændstof: Diesel
Træk: Forhjulstræk
Slagvolumen: 1.560 ccm
Ydelse: 92 hk ved 4.000 o/min
Moment: 230 nm ved 1.750 o/min
Gearkasse: 5 trin manuelt gear
Topfart: 183 km/t
0-100 km/t: 11,3 sekunder
Forbrug opgivet: 27,8 km/l ved blandet kørsel (EU-norm)
Forbrug målt: 20,0 km/l
Bagagerum: 470 liter
Køreklar vægt: 1.340 kg
Total vægt: 1.740 kg
L/B/H: 425 cm/186 cm/145 cm
Testperiode: Janauar 2014
Testvarighed: 7 dage
Testlængde: 500 km
Testvejr: Solskin, regn, tåge, frost, slud, sne,  minus 5 til  10 grader
Testområde: Motorvej, landevej, by
Standardudstyr: 4 x elruder, fjernbetjent centrallås, radio med USB, parkeringssensor bag, bluetooth til smartphone, håndfri telefon
Konkurrenter: Citroen C4, Opel Astra, Toyota Auris
temasuperbiler