Mercedes SL500

Mercedes har aldrig lavet billige biler. Til gengæld har de altid fremstillet kvalitet. På den måde hænger tingene sammen. Alligevel kan det være svært at skrive en check på 2 millioner plus det løse for at få stjernen på kølerhjelmen. Også selvom bilen er en Mercedes Benz SL500 med over 300 hestekræfter og alt i udstyr.

Det er kvalitet – derom ingen tvivl. Men er den også pengene værd, når man i princippet kan vælge den hurtigere BMW M6 og have en ½ million til overs til benzin, forsikring og fartbøder? Det lette svar er nej, men verden er ikke altid lige let. Køber man bil i prisklassen 2 millioner, så er der mange ting at tage hensyn til.

Prestigefaktor
Mercedes er forbundet med prestige på samme måde som et B&O fjernsyn koster mere end et Dantax ditto. I princippet kan begge fjernsynsapparater jo vise tv-avisen, de har begge fjernbetjening og tekst-tv. Så hvorfor skal man betale mere for et B&O fjernsyn? Det spørgsmål kræver at man tager stilling til begreber som kvalitet, design, historie og ikke mindst prestige.

Taxikørsel
Hvorfor er størstedelen af landets taxier en Mercedes? Det er ikke fordi det er den største, hurtigste eller mest dieseløkonomiske bil man kan købe. Det er i vores betragtning bl.a. fordi en brugt mercedes taxi med 300.000 kilometer på tælleren, stadig kan sælges til samme pris som vognmanden gav uden afgifter da vognen var ny. Mercedes kan klare 500.000 km eller mere uden at syne bedaget. Det ry er prestige og det er guld værd. Derfor koster Mercedes det de koster. Fordi det er høj høj kvalitet. Og fordi de historisk set har været i stand til at opbygge lige præcis det ry.

Dermed ikke sagt at du ikke kommer til at tabe penge, hvis du køber en spritny SL500 for det gør du. Mange penge tilmed. Andre vil givetvis påstå at det ikke bør betragtes som et tab, men som den pris man betaler for kvalitet. Og for at skille sig ud.

Mercedes SL500
Bilen er forbeholdt de få. Den vil altid være et særsyn på danske plader, men heri ligger også en del af rimeligheden i prisen. Denne bil er noget ganske særligt. Det er unægtelig ikke hver dag man kan sætte sig til rette i en bil med et prismærke på helt nøjagtigt 2.182.000 kroner plus levering.  Af de ca 2.500 forskellige modeller og udstyrsvarianter som sælges i Danmark i skrivende stund, er det færre end 5 procent, der koster mere end 2 millioner kroner. Med andre ord er det noget ganske ekstraordinært at sætte sig ind eller rettere ned i en Mercedes SL500. Den er lav, lang og sølvfarvet og stjernen blinker umiskendeligt i forenden af dette køretøj, og aunset hvor godt man skriver, vil en artikel aldrig kunne yde køreoplevelsen fuld retfærdighed.

Motorkraft
Motoren er en V8 med 306 heste og de lyder vanedannende godt. Fire afgangsrør bagude fortæller omverdenen, at det ikke er nogen helt almindelig cabriolet, som drøner forbi. Et dap med speederen og motoren kvitterer med et godt brøl, som kan høres både med taget oppe og nede. Accelerationen er fremragende, men ikke vild og voldsom. Dertil er bilen med en egenvægt på knap 2 tons trods alt for tung. Det er tæt på at man kan have det samme sjov i en Mazda MX5 med 90 heste – uden sammenligning iøvrigt. Dette er en bil, der er skabt til  høj fart på autobahn eller cruise på en boulevard i strålende solskin.

Man kravler ind
Selvom bilen er lang og bred, så ligger den ikke op til elegante ind- og udstigninger, hvis man er ældre eller lidt bagsvær. Bilen er ganske enkelt for lav og det kræver tilvænning at komme elegant ind og ud. Men det er dog en detalje, vi sagtens kunne leve med, hvis vi havde råd til bilen.

Teknologisk vidunder
Mercedes har gennem årtier været helt fremme i udviklingen af nye teknologier, som efterfølgende er nedarvet til billigere biler. De har været med til at gøre denne verden mere sikker og også SL500 har et overflødighedshorn at tekniske dikkedarer, hvoraf mange med tiden vil være at finde i biler med mere overkommelige prisskilte. Vi nævner i flæng forkortelser som ABC, SBC, DCC, ABS, BAS, ESP og ASR som alle dækker over mere eller mindre intellige systemer til at holde bilen på rette kurs, undgå sammenstød og beskytte passagererne. Man kan slå flere af disse kontrol- og hjælpesystemer fra under særlig frisk kørsel, men bilen føles stadig sikker.

Ikke for danskere
Selvom taget er solidt og man sagtens kan bruge bilen under nordiske forhold og stadig holde sig varm og tør, så er det ikke en oplagt bil i danske garager. Dels er prisen for høj, grundet vores ubegribelige afgiftssystem og dels hører den bedre hjemme i det sydlandske. Vi taler Monaco, Cannes eller måske en tur over atlanten til Sunny California hvor man kan cruise med taget nede i evigt solskin.

Taget er i øvrigt noget af det mest fascinerende ved bilen. Den er blæret som en cabriolet og smuk som en coupe. Det tager blot 16 sekunder for det elektriske foldetag at komme på plads. Imponerende.

Automatgearet skifter blødt, selv ved kickdown og presser dig akkurat så meget tilbage i sædet, at man fornemmer farten. Man bliver altså ikke kastet hid og did og får rystet nyrerne løse af hjulspind og skrubbende fordæk. Det hele sker meget kontrolleret. Som om tordenvejret er pakket ind i blødt vat. Man ved, at det er der, og man ved, at der sker noget, men man får ikke olie på fingrene og dækrøg i ansigtet. Den bil kan også køres i høje hæle.

Bilen er fyldt med knapper til regulering af alt muligt. Muligvis kunne man benytte i-Drive funktion i denne bil også, for vi havde i hvertfald for kort tid i bilen til at lære alle funktioner på rygraden. Nu skal det nævnes at testbilen var belæsset med omtrent det som kunne puttes ind af ekstraudstyr, herunder aktive sæder med massage og ventilation. Det er første gang vi har prøvet dem og de fungerede vanedannnede godt. Som resten af bilen.