Kia Cerato 1.5 CRDi Hatchback

kiaceratocrdismallI den uge vi havde lejlighed til at prøvekøre KIA Cerato nåede Politiet og Vejdirektoratet at fraråde al udkørsel i hele landet og de landsdækkende tv-stationer dækkede årets sidste snestorm. Med det i baghovedet, så lad det være sagt med det samme: vi ville rigtig gerne have prøvet Cerato’en på et sæt smalle stålfælge monteret med Godyear’s meget roste Ultra Grip dæk, frem for de i øvrigt flotte alufælge med sommerdæk som testbilen var monteret med. Det kan ikke siges tit nok, så vi gentager det lige; når det er vinter, så kører rigtige mænd på smalle stålfælge med vinterdæk.

I kø på motorvejen
På en testtur til fra Århus til København nåede vi at sidde næsten 1½ time i kø nord for Horsens fordi en lastbil havde sat sig på tværs af motorvejen. Det er selvfølgelig ikke en helt almindelig måde at afprøve en bil på, men tiden i køen overbeviste os om at koblingen i vores Cerato virker rigtigt glimrende. Og at varmeapparatet både kunne holde vores fødder og næse varme uden at det gik ud over afrimningen af vinduerne. Aircon kan tilkøbes for kr. 9.995, men man lever sagtens uden om vinteren. Varmen indstilles let ved hjælp af store og tydelige knapper, der går behageligt og blæseren larmer ikke urimeligt meget. Selvfølgelig er det rart med A/C, særligt om sommeren, men det almindelige ventilationsanlæg virker udmærket.
Maratontest af sæder
Førersædet er ifølge specifikationerne multijusterbart, men mine 183 cm havde lidt problemer med at finde en indstilling der gav tilstrækkelig med støtte til undersiden af speeder benet, men det er nu et problem jeg har i mange biler. Sæderne er i forhold til specielt franske biler behageligt faste og man sidder udmærket selv efter 1½ times snegle fart på en snedækket motorvej. De knap 5 timer fra Århus til København gav os muligheden, omend lidt ufrivilligt, for at teste sædernes komfort på længere stræk. Og den er ganske udmærket. Sædevarme kan ikke tilkøbes og helt ærligt, så savnede vi det ikke.

kiaceratocrdi4

Tydelig instrumentering

Instrumenterne er stor, klare, tydelige og frem for alt let aflæste gammeldags ure. Også når solen hænger lavt og kaster dagens sidste stråler ind gennem forruden. Her kunne en del europæiske bilmærker godt tage ved lære. Tak for det KIA. Lad så gå, at man har sparet noget så banalt som en kontrollampe for tændte lygter bort. Der er to kopholdere mellem forsæderne og de fungerer udmærket, men de synes at være designet til dåsecolaer. I hvert fald er det forbavsende let at forveksle en ½ liters Diet Coke med gearstangen, når man hviler albuen på førersædets armlæn. Gearkassen er letgående og fungerer præcist nok. Hele drivlinien er behageligt fri for vibrationer, så længe man holder sig inden for bilens rammer.

kiaceratocrdi3

Kvik motor
Vores Cerato var en 1.5 CRDi, altså en diesel udgave med 102 Hk og 216 NM ved 2000 omdrejning, til en pris af 199.999 kroner. Der fås en 2 liters diesel til 214.999 med 112 Hk og 240 NM. Vi har ikke prøvet den store diesel, men på papiret er de ekstra 10 HK og 24 NM næppe pengene værd. Specielt ikke når brændstof økonomien samtidig falder fra 20.4 km/l til 16.7 km/l. Bevares den teoretiske top hastighed er 15 km større (190 mod 175), men hvor tit har man lyst og lejlighed til at køre mere end de tilladte 130?

Langtursbil
KIA’s diesel virker generelt fint, har en god og rimeligt tyst gangkultur og ved almindelig dansk (lovlig) motorvejsfart er der kræfter nok i 5 gear. Motoren er  kvik, næsten sprød, som en benzinudgave. Den trækker pænt fra 1800-2500 omdrejninger, men fra 2500 til 3800 føles det som om den får det ekstra skub, som kendetegner en moderne dieselmotor. Det er noget senere end f.eks. Citroen og Peugeots 110 hestes HDI, som bare lige skal smage 2000 omdrejninger før den trækker, men til gengæld også dør noget hurtigere og mere markant ud. Alt i alt er det en uhyre veloplagt motor, som redaktionen gerne kørte langt i – hver eneste dag.

Sikker transport
Vælger man den testede dieselversion får man en bil som man fint kan pendle 50 eller måske 100 km hver vej i om dagen. Og med så meget plads på bagsædet, at man fint kan have en kollega eller tre med. Den er billig i anskaffelse, billig i ejerafgift og billig i diesel. 3 års garanti og ubegrænset antal kilometer giver en del tryghed i bilbudgettet. Og hvad er det så man ikke får? Tjah. Man får nogle afskrivninger som procentvis kan være væsentlig større end på en dyrere europæisk eller japansk bil. Og så får man en bil uden elektronisk stabilitets kontrol (ESP).

kiaceratocrdi2

Rummelig
Selv med førersædet i ”jeg tager den plads jeg har lyst til” positionen er der god benplads til voksne mennesker på bagsædet, en ting man ikke kan sige om eksempelvis Opel Astra. En del af den gode plads på bagsædet er stjålet fra bagagerummet. 270 liter er ingen herregård, men rummet er regulært og læsekanten rimelig lav. Under bagagerummet findes desuden en ”kælder” med et reservehjul i fuld størrelse og små praktiske rum til løse genstande. Stod det til redaktionen, så burde KIAs ingeniører satse på et nødhjul og så droppe kælderetagen, det ville give en del mere plads i bagagerummet.

Småbørnsfamilier, der overvejer en Cerato skal enten vente til de kære små ikke har brug for barnevognen eller indstille sig på, at en del af splitbagsædet skal være permanent klappet ned. Cerato er bestemt ikke den eneste bil som lider af denne skavank, for det er svært at opnå både stort bagagerum og masser af bagsædeplads, uden at bilen også bliver en klasse større og dermed også dyrere.

Sikkerhed
Sikkerhedsudstyret er i orden, uden at være prangende. Der er ABS bremser med EBD og naturligvis 6 airbags inkl. airbaggardiner. Vi ville gerne have haft TCS (traction control system), men det er ekstraudstyr og egentlig ESP findes ikke i Danmark. Og det er en skam, for Cerato er en fin bil til en rigtig fin pris, som sagtens kan bære 10.000 kroner ekstra. Det skal dog nævnes at vi kørte på oxigin 17″ alufælge med sommerdæk (merpris 7.000), og at vi stod imponerende godt fast, selvom føret i store dele af testperioden indbød til førnævnte vinterdæk. Kørsel på landevej eller motorvej, foregår klippestabilt med en god fast fornemmelse i rattet.

kiaceratocrdi1

Meget bil for pengene
Prismæssigt er vi i den fornuftige (lave) ende, når man ser på hvad bilen indeholder. Bilen fås i øvrigt fra 165.000 for benzinudgaven, som vil være et oplagt valg for mange. Dyreste version er 2.0 diesel til 215.000. At Kia giver noget nær Danmarks bedste garanti med 3 års fuld garanti uanset kørte kilometer bør veje tungt i overvejelserne. Jovist er der mange konkurrenter, og nogle endda med bedre motorer, men skal man have tilsvarende dieselbil, f.eks. Peugeot 307 HDI, så er den ca. 80.000 kroner dyrere. Og så er vi fremme ved den væsentligste pointe ved KIA Cerato, nemlig at man får rigtig meget bil for pengene.

Konklusionen efter en uge i bilen, er at den kører tillidsvækkende og er nem at finde sig til rette i. Gearskiftet er letgående, styringen tilpas let ved langsom kørsel og passende stram ved motorvejsfart. I det hele taget er Kia en bil, som bilredaktionens tre medlemmer alle fandt sig godt tilpas i.

Tekniske data

Model

Kia Cerato 1.5 CDRi Hatchback

Pris

Kr. 199.990 ekskl. levering og metallak

Motortype4 cylindre, diesel

Træk

Forhjulstræk

Slagvolumen

1.493 ccm

Ydelse

102 hk ved 4.000 o/min

Moment

216 nm ved 2.000 o/min

Gearkasse

5 trin manuelt

Topfart

175 km/t

0-100 km/t

11,5 sekunder

Forbrug opgivet

20,4 km/l ved blandet kørsel (EU-norm)

Forbrug målt

17,4 km/l ved blandet kørsel

Bagagerum

270 liter

Egenvægt

1.275 kg

totalvægt

1.825 kg

L/B/H

434 cm/173,5 cm/147 cm

Testperiode

December 2005/januar 2006

Testvarighed

6 dage

Testlængde

700 km

Testvejr

Sne, slud, minusgrader, isede veje

Testområde

Motorvej, landevej, by

Standardudstyr

E4 x elruder, fjernbetjent centrallås, el-indstillelige sidespejle, tågeforlygter, ABS med EBD, servostyring, multijusterbart førersæde, tonede ruder

Konkurrenter

Peugeot 307, Citröen C4, Opel Astra, Toyota Corolla