Honda Jazz 1.4 – test

Honda vandt den eftertragtede titel som Årets Bil i Danmark 2009. Kåret af en række af branchens biljournalister og som sådan en fagmandspris. Uden at være en del af det gode selskab, vover vi den påstand at der var mange andre rigtigt gode kandidater i feltet. Dermed ikke sagt at Honda Jazz ikke har fortjent titlen, blot en konstatering af at bilproducenterne, med nogle enkelte undtagelser, virkeligt producerer gode biler i disse år.

En charmetrold af en bil.

Forbedret, forfinet
Kampen er hård som aldrig før. Måske netop derfor er det vigtigt introducere noget nyt. Selvom Honda Jazz efterhånden har en del år på bagen, er der med denne bil tale om en helt ny model. Den er større, mere rummelig, mere økonomisk og frem for alt mere sikker at køre i end forgængeren. På det punkt lever den op til vores ønske om at ny modeller skal være en markant forbedring af den foregående. Honda Jazz er en minibil, der føles som en meget større bil.

Førerpladsen er godkendt – og flot for så lille en bil.

Sikkerhed i top
Selv for denne lille bil, er der kommet fuld sikkerhedsudstyr med. Der er naturligvis ABS som er koblet sammen med EBD og der er antispin og stabilitetskontrol. Med andre ord er sikkerheden på samme højde, som meget større biler og det giver en vis tryghed at vide. Normalt har miniklasssen ikke været det mest trygge sted at befinde sig ved en kollision, men teknikken hjælper aktivt med til at undgå ulykker. Det er nok stadig smartere at sidde i en 30-tons lastbil end i en Jazz, hvis uheldet er ude og der sker en frontal kollision, men man føler sig ikke udsat i samme grad, som vi tidligere har oplevet det i meget små biler.
Udstyr
Den testede version hedder Comfort og indeholder el-ruder foran, ratbetjent radio med MP3, fjernbetjent centrallås, sædevarme og el-justerbare sidespejle. Sammen med et velfungerende klimaanlæg, er det faktisk alt hvad man kan forvente af i bil denne klasse og størrelse. Selv den mindste model har aircondition, selvom man forventer at Comfort som vi testede, bliver volumenmodellen.

Fra denne vinkel kunne den ligne en Mercedes A-klasse.

Højere gearing, tak!
Vi ved det godt; en Honda motor skal have omdrejninger før den yder sit optimale. 1.4 motoren yder da også sine 100 hestekræfter ved 6.000 o/min og det maksimale moment på 127 NM skal vi også tæt på 5.000 o/min for at finde. Med andre ord skal denne bil have lidt pisk, før den reagerer. Det hjælper man den til ved en lav gearing og det går ud over komforten ved motorvejsfart. Her savner man det 6. gear til at bringe ro over land igen.

Med undtagelse af nogle acellerationstest, kørt vi faktisk hele testugen nogenlunde efter gearskifteindikatoren. Denne lille høflige reminder i form af en lampe i instrumentpanelet viser hvornår motoren er klar til et højere gear. Det er den ret hurtigt og det betyder at den beder om 4. gear allerede ved 40 km/t. Slutgearet i femtrinsgearet, vil motoren gerne have når farten er stabil på 55 km/t. Herfra er der ikke flere gear, og så er det bare at vænne sig til den stigende motorstøj, mens bilen nærmer sig topfart. Motoren snurrer med hele 3.000 o/min ved 100 km/t og det er altså en tand for højt i vores bog. Til gengæld behøver man ikke geare ned på motorvej ved overhalinger.

De officielle forbrugstal siger 18,5 km/l og det tal bliver svært at nå i praksis. Vi kørte 16,6 km/l som faktisk er ganske hæderligt. Skal det være bedre, må man over til dieselmotoren.

Trumfkortet er et ualmindeligt fleksibelt bagsæde, der giver oceaner af plads.

Lille men sikker
Motoren er frisk og sammen med en bilens lette størrelse, udgør de en dynamisk duo. Næsten samme antal heste som den berømte første Golf GTI, men man skal nu ikke forvente en lille racer forklædt som praktisk minibil; dertil er tyngdepunktet for højt og undervognen for blød/magelig. Alligevel er der en god balance mellem komfort og retningsstabilitet, som er imponerende for så lille en bil. I sagens natur kører vi i perioder tæt på grænsen for at teste bilen ordentligt, men den reagerer som forventet, selv ved mødet et større stykke isglat vej midt i et blødt højresving. Vi skøjtede i sagens natur en smule, men havde alligevel følelsen af at bilen havde styr på begivenheder. Det var aldrig sket i redaktørens private bil fra 1997, som mangler al den moderne teknik til at undgå havari.
Man aner det let forhøjede og buttede design, som klæder bilen.

Bedre end de bedste?
Årets bil i Danmark 2009 er som nævnt i artiklens start en eftertragtet titel. Personligt ville vi nok have valgt en anden vinder i det tætte opgør. Men det betyder ikke at Jazz er en dårlig bil, så langt fra. Når vi tager de kritiske briller på, så er der reelt kun en enkelt ting, som vi ikke var helt begejstrede for og det var den lave gearing og deraf høje støjniveau ved motorvejsfart.
Garantien er god med 3 år, som dog er begrænset af 100.000 km, og selvom det er en lille bil, tror vi faktisk en del pendlere vil vælge den til længere stræk også. Så ville det være rart at garantien var uden km-begrænsning.

Efter en uge i den lille Honda Jazz er der to ting som står tilbage. For det første føles det ikke som en lille bil. For det andet føles den på mange områder som en rigtig Honda, selvom det er modelprogrammets mindste. Man kan kende flere elementer fra andre modeller og der er ingen grund til flovhed over at man ikke prioriterer en Accord eller Civic højere end pengepungen.