BMW X6 35i

Lad os for en stund glemme alt om finanskrise og global opvarmning. Den slags tanker har man slet ikke behov for når man kører i en X6 med over 300 benzinheste forude. Det er på mange måder en bil, der slet ikke er noget behov for; det er en krydsning mellem en sportscoupe og en firehjulstrækker. Det betyder blandt andet, at bilen er enorm, men alligevel ikke har plads til mere end højst fire voksne i kabinen.

Det betyder også at den drikker benzin med samme fart, som Sue Ellen fra Dallas drak sjusser på Southfork Ranch. Vægten og størrelsen gør at motoren må give op over for potente GTI-biler til en fjerdedel af prisen.

Hvad skal man overhovedet med sådan en bil? Det spørgsmål stillede vi os selv, ved udsigten til en uges test – og fik svaret til overflod.


En tur på stranden klæder bilen.

Virkeligheden overgår papiret
Vi havde forberedt os til mødet og gransket brochurer og hjemmesider for information om BMWs nye Sports Activity Coupe. Den så da meget fed ud, men alligevel var det ikke et design som vi faldt pladask for. Ikke før vi stod ansigt til ansigt med uhyret. Hos BMW-forhandleren hvor bilen blev hentet var smilet vist også en anelse bredere end normalt. De vidste godt at bilen vi skulle teste er noget ganske særligt.

Bilen er stor – særligt når man stor ved siden af den. Linjerne er både blødere og skarpere end på papiret. Der er noget elegant og samtidigt umådeligt råt over bilen. Bilen har en attitude der er så langt fra jantelov som noget kan være. Den er politisk ukorrekt, måske endda mere end BMWs egen M6, som trods alt er en rendyrket racer. Det er X6 ikke. Den er stor, brovten, anmasende og alligevel kan man bare ikke lade være med at synes om.


Eller måske en tur i skoven er mere passende?

X-drive
Vi stiger ind – eller rettere op – i bilen. Naturligvis er modellen udstyret med Key-less entry, så det er bare at tage i håndtaget, så er døren åben. Når der er trykket på startknappen og gearvælgeren sat i drive er det bare at træde på speederen og styre med det lækre læderrat. Bilen kører stort set af sig selv og er meget let kørt, men man skal huske bilens størrelse, når man parkerer eller kører i snævre gader. Nok er overblikket bedre i den høje bil, men de fysiske love er ikke sat ud af spillet.

I hvert fald ikke før man kører ud på de åbne landevejen og sætter gearvælgeren i sport-mode. Så træder den intelligente undervogn i kraft og forvandler kæmpen til en regulær sportsvogn. Systemet kan fordele kraften ikke bare mellem for- og baghjul mellem også til hvert enkelt hjul. Og det virker i praksis. Det er skrevet før, at store biler kan køre som små, men aldrig har vi oplevet det i samme grad som i X6´eren. Den klarer sving og kurver med den største selvfølgelighed og giver føreren en oplevelsen af både fart og tryghed.
Det er imponerende.


Vi havde den også en tur forbi havnen.

Udstyr i lange baner
BMW er notorisk fedtede med standardudstyret. Den testede model var proppet til randen med ekstraudstyr til en pris på mere end velvoksen stationcar fra Ford eller VW. Her var parkeringssensor, soltag, dvd, regnsensor, lædersæder, el-ruder, køling i sæder og meget meget mere. Noget af det vi satte mest pris på var head-up-display, som vi har testkørt ved flere lejligheder. Systemet projicerer vigtige køredata (hastighed og navigation) op på forruden foran føreren, som derved kan holde øjnene på vejene hele tiden. Det virker fantastisk godt.

At kabinen er et rart sted at være, oplevede vi på en tur over Storebælt midt i testugen. Det indbyggede navigationssystem havde advaret om tæt trafik og kø-dannelser, men alligevel blev det til 700 km og mere end 9 timer i bilen med blot et enkelt stop undervejs. Andre biler havde fremkaldt siddesår og stress, men i en X6 gik det forbavsende let skønt mennesker ikke er byggede til at sidde stille så længe ad gangen. Bagsædet er kun til to; det er delt af en midterkonsol, men to voksne sidder udmærket deromme. I hvert fald så længe personerne foran ikke tager sædet alt for langt tilbage. Og i øvrigt husker at bukke sig, når man stiger ind i bilen. Det er prisen for det sporty design og den skrånende taghældning.


En af de bedste førerpladser i hele kongeriget. Basta!

Verdens bedste motor
Umiddelbart er det vanskeligt at forestille sig, at en 3-liters rækkesekser kan klare jobbet til UG i så stor en bil. Før i tiden var den motorstørrelse ensbetydende med 200-240 hestekræfter og et drejningsmoment på 275-350 NM. Men for det første er udviklingen gået i retningen af flere heste tryllet frem af de samme kubik og for det andet er BMWs ingeniørafdeling mestre udi turboteknik – i de seneste par år forfinet i dieselmotorerne, men nu også på benzinsiden.

Og her er ikke bare en stor turbo, men to, som spiller sammen på fineste vis over hver sin del af omdrejningsskalaen. Det betyder at effekten er på hele 306 hestekræfter og momentet er 400 nm fra blot 1.300 o/min! Det er kun lidt mere end tomgang og det betyder at bilen hele tiden har masser af kraft i reserve.

Skal det være vildere er der en V8 med 407 hestekræfter eller en diesel med endnu mere moment. Men der er altså ikke nødvendigt. Der er masser af overskud, selvom bilen alene vejer over 2 tons.


Den sportslige firehjulstrækker kommer frem over alt.

Hvad er overhovedet meningen?
Vi erkender blankt, at den globale opvarmning, finanskrise og alt muligt andet ikke indbyder til biler som X6. Den er stor, forslugen og i bund og grund bare alt for meget af det gode. Hvem har behov for en firehjulstrækker der kan køre så hurtigt og godt som en sportsvogn? Hvem har behov for en ½ million kroner ekstraudstyr? Hvem har behov for intelligente undervogne og elektronik der kræver computerkraft som en mindre servercentral?

Ikke ret mange, er det helt ærlige svar.

Men vi var vilde med den bil, der gjorde det til en leg at teste bil denne uge. Ind med kontrasterne, så vi ikke ender med identiske minibiler i kedeligt design.

Denne anmelder elskede at parkere den politisk ukorrekte benzinsluger i min carport. Ikke fordi den kørte kort på literen, men fordi den gjorde hver kilometer både sjovere og sikrere.  BMW X6 er en fantastisk bil og ualmindeligt intelligent. Ganske vist er den lidt dyrere end X5 og klart mindre praktisk og rummelig, men meget smukkere og mere velkørende.

Der findes et enkelt ord, der ikke blot beskriver BMW X6 35i, men også retfærdiggør dens eksistens: køreglæde. Og den slags kan ikke gøres op i penge.

Posted Under