Årets firmabil er overraskende fransk

Hvert år siden 2006 har fagforeningen Business Danmark og Morgenavisen Jyllands-Posten kåret årets Businessbil.

For første gang i kåringens 11-årige historie løb en fransk bil med førstepladsen. Renault Talisman overhalede både klassiske og eksotiske firmabiler indenom ved kåringen af ”Årets Businessbil 2017”, der netop er overstået.

Renault Talisman kom foran topsælgende bilmærker som BMW, Ford, Volkswagen og Audi samt mere eksotiske mærker som Alfa Romeo og Jaguar.

Den årlige kåring fokuserer på bilen som arbejdsplads, herunder komfort, indretning, beskatning, miljø og køreegenskaber. Over to dage blev to håndfulde af årets mest relevante firmabilnyheder testet af otte garvede firmabilister fra Business Danmark, to motorjournalister og en fysioterapeut.

Juryen fremhævede “et nytænkende design, super komfortabel og godt med udstyr til rimelige priser” da kårede Renault Talisman Sport Tourer Energy dCi 160 EDC Intense som Årets Businessbil 2017.

“Vinderen er en rigtig fransk, fed, forførende firmabil – rummelig, komfortabel, har masser af udstyr og fine muligheder for motorvalg – og dens beskatningsgrundlag er ganske fornuftigt. Men især komforten er vigtig, da vores medlemmer i gennemsnit kører næsten 50.000 km årligt og derfor tilbringer mange timer bag rattet,” siger formanden for Trafik- og Vejpolitisk Udvalg i Business Danmark, Lars Bundgaard.

Testkørerne roste Renault Talisman for gode og komfortable pladsforhold på forsæder, bagsæder og bagagerum. Samtidig var de begejstrede for bilens udstyrsliste og sikkerhedspakke med bl.a. automatisk nødbremse, advarsel for blinde vinkler, automatisk linjevogter og adaptiv fartpilot, full LED-forlygter og en syv tommer berøringsskærm med indbygget navigationsanlæg. Hertil kommer bakkamera, varme i rattet og massage i sæderne. Alt sammen med til at gøre livet på landevejen lettere og mere sikkert for firmabilisten.

Efter første runde i testen kørte fire deltagende biler sig i finalen. Det var Renault Talisman, BMW 320d Touring, Ford S-Max 2,0 TDCi 180 og VW Passat 2,0 TDI 150 Comfortline Plus.

Fælles for de deltagende bilmodeller var dieselmotorer på 141-190 hk, automatgear og beskatningsgrundlag på ca. 400.000 kr. En del af bilerne var stationcars.

Deltagere i testen

Alfa Giulia 2,2 diesel 150
• 2,2 diesel, 150 hk
• 0-100 km/t: 8,4 sek.
• Topfart: 220 km/t

Audi A4 2,0 TDI Avant
• 2,0 diesel, 150 hk
• 0-100 km/t: 9,2 sek.
• Topfart: 215 km/t

BMW 320 d Touring aut.
• 2,0 diesel, 190 hk
• 0-100 km/t: 7,6 sek.
• Topfart 230 km/t

Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 hk Powershift
• 2,0 diesel, 180 hk
• 0-100 km/t: 8,7 sek.
• Topfart: 218 km/t

Ford S-Max Titanium 2,0 TDCi 180 hk
• 2,0 diesel, 180 hk
• 0-100 km/t: 9,5 sek,
• Topfart: 208 km/t

Jaguar XE 2,0 d Pure 163
• 2,0 diesel, 163 hk
• 0-100 km/t: 8,4 sek.
• Topfart: 227 km/t

Kia Optima SW 1,7 CRDi GT-line 7 DCT
• 1,7 diesel, 141 hk
• 0-100 km/t: 11,1 sek.
• Topfart: 200 km/t

Renault Talisman 160 hk Dci Intense EDC
• 1,6 diesel, 160 hk (med 130 hk diesel og samme udstyr: 358.000 kr.)
• 0-100 km/t: 9,6 sek.
• Topfart: 213 km/t

Skoda Superb 2,0 TDI 150 Ambition DSG
• 2,0 diesel, 150 hk
• 0-100 km/t: 9,0 sek.
• Topfart: 216 km/t

VW Tiguan 2,0 TDI 150 4Motion DSG
• 2,0 diesel
• 0-100 km/t: 9,3 sek.
• Topfart: 200 km/t

VW Passat 2,0 TDI Comfortline Plus DSG
• 2,0 diesel
• 0-100 km/t: 8,9 sek
• Topfart: 216 km/t

Tidligere vindere af Årets Businessbil
2006: Mazda6 2,0
2007: VW Passat 2,0 TDI
2008: VW Passat 2,0 TDI
2009: Opel Insignia 160 CDTI
2010: Audi A4 2,0 TDI
2011: VW Passat 1,6 BMT
2012: Volvo V40D2
2013: Skoda Octavia 2,0 TDi elegance Combi
2014: Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 Titanium
2015: Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 Titanium

temasuperbiler