Range Rover TDV8 – test

Man kommer ikke udenom at Range Rover for langt de fleste er toppen af firehjulstrækkernes kransekage. Efter en uges test er vi også blevet fans.

Navnet forpligter
Range Rover har en helt utrolig status. Det er absolut lige så fint at ankomme til galla i en Range Rover, som det er i en Jaguar. Range Rover er toppen af, hvad Land Rover kan præstere i luksus og teknologi. Derfor var det med en vis spænding at vi modtog nøglerne til en TDV8 med omtrent alt i luksus og udstyr.

Groft sagt kan Land Rovers kunder inddeles i tre kategorier; eventyreren, landmanden og godsejeren. De køber henholdvis Defender, Freelander og sidstnævnte altså Range Rover. Topmodellen er en bryggerhest med blåt blod i årerne, og forener arbejdshestens kompetente firehjulstræk med limousinens læder og luksus.
Den bil klæder enhvert palæ.

Størrelse betyder noget…
Umiddelbart er bilen stor. Høj, lang og bred. Vi havde den blandede fornøjelse at parkere bilen i et af Århus midtbys mange underjordiske parkeringsanlæg. Det har aldrig været noget problem at få de øvrige års mange testbiler med indenfor, men Range Rover ragede betænkeligt tæt på taget.

Med en højde på 198,8 fuldvoksne centimeter, må dæktrykket ikke være ret meget mere end det anbefalede, før metallakken skraber mod loftet 2 meter over gulvet. Vi holdt vejret og kom rundt, men vi kunne se at flere af de øvrige gæster holdt nøje øje med frigangen på den store skude. Man sætter meget hurtigt pris på baksensoren, som forbundet til kameraet, der viser billedet på infoskærmen i kabinen.


Læderet er handskeblødt og der er fin plads til royale på bagsædet.

Kaptajn på eget skib
Man føler sig meget hurtigt som kaptajn, snarere end chauffør. Bilen er absolut skabt behageligt udi alle henseender. Byder hverdagen på mange sving og kan man lide at drøne om hjørner i høj fart, så må man vælge Range Rover Sport, der er mindre på alle leder. I en almindelige Range Rover, skal man i stedet glæde sig over at føle en sikkerhed og ro, som kaptajnen på en megacruiser.

På en skude af denne størrelse skal motorrummet være i top. Titanic kunne ikke klare sig uden sine mange kulfyrede kedler og det kan en Range Rover med en totalvægt på 3,2 tons i sagens natur heller ikke.

Vi har tidligere kørt i Range Rover med en 3 liters BMW diesel og 188 heste, som virkede temmeligt svage. Størrelsen og vægten druknede ganske enkelt den ellers fremragende motor. Nu er motoren så skiftet ud til en V8-diesel med hele 272 heste og et moment på fænomenale 640 NM.

Det betyder at bilen til alle tider har rigeligt med kræfter, uanset gear og uanset fart. Det er ikke nogen sprinter, bare en slider, som aldrig lader sin ejer i stikken. Det er imponerende og vi nåede faktisk 8,4 km/l i snit. Det er godkendt, for motoren trækker som et lokomotiv.

Regn med at bruge et par dage på at finde ud af alle knapperne.

Komfortabel
Vi gjorde turen over Storebæltsbroen og retur samme dag og følte en ro undervejs som i de bedre limousiner vi har testet. Sæderne støtter præcis hvor de skal og der er ingen værkende rygge eller skuldre, selv efter 700 km på samme dag. Det er blot at sætte fartpiloten og nyde roen. Eller skrue op for Harmann Kardon anlægget, som kan spille tordnende højt uden forvrængning. Ja, man forventer det næppe af en grovkornet firehjulstrækker, men den kan være tyst som et kapel selv ved 130 km/t eller højere hastigheder. Og får anlægget lov, kan det spille op til dans som en bedre udstyret orkestergrav. At man skal fumle med en cd-skifter i handskerummet er en de små finurligheder, som bilen også rummer.

 

Fronten er stor og mægtig. Klassisk uden at være alt for kedelig.

Alenlang udstyrsliste
Vi har sjældent kørt i en bil, der rummer så meget udstyr. Tilgiv os derfor at bruge de næste linjer på en længere remse. Uanset hvor øjet rammer i kabinen er der knapper og kontakter, der kan skrues og trykkes på. Som i de fleste biler i dagens Danmark byder Range Roveren på el-ruder, splitbagsæde, sædevarme, el-spejle, fjernbetjent centrallås, regnsensor og tågelygter foran. Fartpilot og ratbetjent musikanlæg må vi også lige have med. Læg dertil en række elektroniske foranstaltninger til at forbedre din kørsel; CBC (Corbering Brake Control), HDC (Hill Descent Control), EBA (Emergency Brake Assistent), EBD (Electronic Brakeforce Distribution), DSC (Dynamic Stability Control) og et særligt traction control system til det permanente firehjulstræk, så aner man, at det er ikke er en standard hyldevare vi taler om.

Og hvis du tror at vi er færdige, så tager du grueligt fejl. Range Rover sætter trumf på luksuskortet med handskeblødt læder overalt, varme i bagsæder, bi-zone klima, køling af forsæder, el-justerbare forsæder med hukommelse, opvarmet ratkrans, 6-cd skifter i Harmann Kardon anlægget, stemmestyring af flere funktioner, elektronisk styret luftaffjedring, automatgear, baksensor, kabinevarmer med timer og fjernbetjening, touch screen med tv og infodisplay, el-soltag og Bi-xenon forlygter med retningskorrektion. Ja, det er lige til at blive forpustet af. Heldigvis fungerer det hele i fantastisk samhørighed, så man kan i princippet blot sætte sig ind og dreje på rattet, så er man afsted.
Tæppebelagt bagagerum i fineste kvalitet.

Uovervindelig
At sætte sig ind og køre en maskine som Range Rover, giver en herlig følelse af magt og overskud. Man har styr på alting og en fornemmelse af, at uanset hvad vejen forude måtte byde bilen, så vil den kvittere med at passere forhindringer uden at kny. Vejbump forsvinder omtrent fuldstændig i den elektronisk styrede luftaffjedring og kørsel offroad virker lige så naturlig som turen på villavejen i rigmandskvarteret. Vi mødte intet i testugen, som Range Rover ikke kunne forcere uden anstrengelse. Det er virkelig imponerende.

Konklusion
Kritikere kalder firehjulstrækkere som Range Rover for miljøsvin og levn fra en fortid hvor der kun herskede junglelov og dinosaurernes mosebund. Logisk er der vel nok en del uhensigtsmæssigheder ved så stor og forslugen bil. Men omvendt kan jeg ikke huske at have følt mig bedre tilpas i nogen anden bil. Jeg elskede at kunne starte kabinevarmeren med fjernbetjeningen, så kabinens læder var varmt, når en frostklar morgen truede. Jeg imponeredes over fartressourcerne i den muskuløse V8-diesel og blev hensat til en tilstand af eufori, når lydanlægget spillede mine yndlingsnumre med en dynamik som til en koncert. Jeg bukkede mig i støvet for ingeniørernes kunnen udi at skabe en undervogn, hvor jeg et enkelt tryk på en knap indstiller bilen til det aktuelle underlag. Jeg anerkender at 1,8 millioner kroner er ufatteligt mange penge for en bil. Men Range Rover TDV8 er hver eneste krone værd.

Kongen over firehjulstrækkere, intet mindre.